مجله هومکس

آیا کاور شوفاژ جلوی گرما را می گیرد ؟

photo 2022 03 08 13 07 39 4

کاور شوفاژ چیست ؟ بررسی کامل ویژگی های کاور های شوفاژ

امروزه در اغلب معماری ها از شوفاژ ها برای تامین گرما استفاده می شود. تامین گرمای مناسب، سهولت نصب، اندازه مناسب، امکان نصب آسان در قسمت های مختلف، ایمنی و … همگی از ویژگی های مطلوب شوفاژ ها به حساب می آیند. در چند سال اخیر استفاده از کاور شوفاژ در دکوراسیون های مختلف رواج پیدا کرده است. کاور های شوفاژ که با نام روکش شوفاژ نیز شناخته می شوند، در واقع نوعی پوشش برای رادیاتور ها هستند. این کاور ها سطح رادیاتور را به طور کامل می پوشانند و جلوه خاصی به آن می بخشند.

معمولا اغلب افراد برای پوشاندن سطح رادیاتور های قدیمی از کاور شوفاژ استفاده می کنند. با استفاده از این محصول ظاهر زشت و نامناسب شوفاژ های قدیمی، با روکش های زیبا که با فضای اطراف آن نیز هماهنگ هستند، پوشانده می شود. به این ترتیب در تغییر دکوراسیون، دیگر لازم نیست هزینه بسیاری برای تعویض رادیاتور های قدیمی صرف شود. هزینه تهیه کاور های شوفاژ به مراتب از تعویض رادیاتور ها بسیار کمتر می باشد. علاوه بر اقتصادی بودن، استفاده از کاور رادیاتور، مزایای دیگری نیز دارد. که در ادامه به طور خلاصه به آن ها اشاره شده است.

  1. استفاده از کاور های شوفاژ، احتمال آسیب دیدن رادیاتور را کاهش می دهد.
  2. کاور های شوفاژ عایق صوتی مناسبی برای کاهش صدا های ناشی از رادیاتور ها هستند.
  3. به کمک این کاور ها می توان از فضا بلا استفاده اطراف رادیاتور ها بهتر استفاده کرد.
  4. استفاده از کاور رادیاتور نما و جلوه بصری بسیار زیبایی ایجاد می کند.
  5. در اتاق های کوچک، می توان از کاور های دارای قفسه و کمد استفاده کرد.
  6. می توان کاور های شوفاژ را به شکل نیمکت طراحی کرد.

 

photo 2022 03 08 13 16 29

آیا کاور شوفاژ جلوی گرما را می گیرد؟

با وجود تمام مزایای و ویژگی های مثبت کاور شوفاژ، هنوز هم عده ای مخالف استفاده از این محصول هستند. این افراد معتقد هستند که استفاده از کاور های شوفاژ، موجب کاهش انرژی و گرما ساطع شده از رادیاتور ها می شود. ممکن است که این سوال برای شما نیز پیش بیاید که آیا واقعا استفاده از کاور های شوفاژ می تواند در کاهش گرما ناشی از رادیاتور تاثیر گذار باشد یا نه؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا با طرح ها و مواد استفاده شده در ساخت کاور های شوفاژ بیشتر آشنا شوید.

در ساخت کاور های شوفاژ از مواد مختلفی استفاده می شود. این محصول باید از موادی ساخته شود که گرمای کمتری را به خود جذب کند. به همین دلیل معمولا از فلز در ساخت کاور ها به ندرت استفاده می شود. کاور های فلزی علاوه بر جذب گرما و افزایش احتمال سوختگی، ممکن است در اثر مجاورت دائمی با گرما تغییر شکل بدهند. به همین دلیل اغلب به مشتریان  توصیه می شود که از نمونه های چوبی و پارچه ای استفاده کنند.

کاور شوفاژ چوبی مانند MDF، ممبران و …. از نمونه های پر طرفدار در میان مشتریان به حساب می آیند و اغلب مشتریان از آن ها استفاده می کنند. همانطور که در تصویر نیز قابل مشاهده است در طراحی کاور های چوبی پنل ها و فضا های بسیاری برای عبور و انتقال گرما به محیط در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر کاور رادیاتور از مواد مرغوب ساخته شده باشد و تمام اصول و استاندارد های مربوطه در پروسه ساخت آن رعایت شده باشد؛ گرما از طریق فضا های مشخص شده در بدنه اصلی کاور، به خوبی عبور می کند و دمای محیط متعادل می شود.

 

photo 2022 03 08 13 16 19

 

سخن آخر

کاور رادیاتور به عنوان یک محصول دکوراتیو مدرن، بسته به سلیقه مشتریان و نوع دکوراسیون فضا مورد نظر آن ها، در طرح ها و رنگ های مختلفی قابل تهیه است. ما در این مطلب سعی کردیم تا ویژگی های کاور شوفاژ را به طور کامل بررسی کنیم. همانطور که پیش تر نیز به آن اشاره شد، استفاده از کاور ها جلوی گرما را نمی گیرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *